Doordacht blended ontwerp
Projectgebaseerde, multimodale leeractiviteiten
Projectgebaseerd leren houdt in dat je cursisten leren via authentieke, probleemoplossende leeractiviteiten waarin ze samenwerken en in interactie gaan met elkaar. Via projectgebaseerde leeractiviteiten kan je op een geïntegreerde manier verschillende vaardigheden van je cursisten versterken. De cursisten leren al doende, via authentieke taken die aansluiten bij hun leefwereld en leerdoelen. Dat maakt een projectgebaseerde aanpak tot een krachtige vorm van onderwijs, zeker ook voor laaggeletterde (NT2-)cursisten.
Voorbeelden van projectgebaseerde activiteiten vind je in de verhalen op deze website. In de blend van Ann-Sofie lees je bijvoorbeeld hoe ze in haar cursus NT1 toewerkt naar een bezoek in het ziekenhuis (door o.a. een afspraak te maken, een beterschapskaartje te schrijven, …). Ook Greet werkt met haar cursisten in de zorg tijdens een project in het kader van een thuiszorgstage op verschillende manieren aan NT2 binnen huishoudelijke taken.
Projectgebaseerd leren en blended onderwijs gaan goed samen. Door het toevoegen van technologie en het integreren van online taken kan je je projectgebaseerde leeractiviteiten nog rijker en krachtiger maken, en kan je, geïntegreerd met het werken aan vakspecifieke en talige vaardigheden, ook de digitale vaardigheden van je cursisten versterken.
Technologie maakt het bovendien mogelijk om projecttaken ‘op locatie’ uit te voeren, zodat de link tussen de leeractiviteit en het echte leven versterkt wordt. Zo krijgen je cursisten meteen inzicht in hoe ze de competenties die ze in de cursus leren, in de praktijk kunnen toepassen. Op die manier verhoog je meteen ook hun motivatie.
Het inzetten van technologie maakt het mogelijk om multimodaal te werken. Dat betekent dat je verschillende media zoals tekst, beeld en geluid met elkaar combineert. Deze combinatie kan de lesinhoud begrijpelijker maken voor je laaggeletterde (NT2-)cursisten.
- Zet audio of video in om lesinhoud na de les uit te breiden of te verdiepen, of als voorbereiding op de volgende les.
- Gebruik audio of video voor differentiatie en maatwerk. Dat kan bijvoorbeeld door filmpjes door te sturen die zijn aangepast aan het niveau van de cursist of die aansluiten bij een specifieke interesse of leerbehoefte.
- Maak audio-opnames van klasdiscussies, zodat cursisten die na de les kunnen herbeluisteren en (op maat) op bepaalde elementen te focussen. Als leerkracht kan je ze gebruiken om gerichte feedback te geven.
Media zoals audio en video bieden ook meer toegankelijke mogelijkheden voor je cursisten om zich te uiten, en zelf rijke inhouden, verhalen en ervaringen binnen te brengen in de lessen.
Als de cursisten hun producten kunnen delen met de klas, verhoogt dat hun motivatie en interesse in de cursus. Door hun eigen ervaringen in de les binnen te brengen, verhoogt ook het groepsgevoel en de sociale betrokkenheid tussen de cursisten. De openheid ten opzichte van andere cursisten bevordert bovendien de leerresultaten.
Meer achtergrond en toelichting bij deze bouwsteen en bij het BLEND UP-model vind je in het rapport To blend or not to blend? Krachtige én gelijke digitale leerkansen realiseren voor laaggeletterde (NT2-)cursisten. Er is ook een samenvatting.